vrijdag 23 september 2016

Zadar : de oude stad. Restauratie viert hoogtij.

Zadar heeft veel te lijden gehad onder de kroatische onafhankelijkheidsoorlog (1991-1995)  Veel antieke gebouwen zijn tijdens de oorlog gebombardeerd en dat zijn ze hier niet vergeten.  Er wordt in de oude stad koortsachtig gerestaureerd.

Je komt in de stad via een moderne voetgangersbrug.  Een estrade voor de voetganger als het ware.  Deze leidt naar de toegangspoort.

Voetgangersbrug 
Toegangspoort 






















De hoofdstraat (ulica starego Zadura) doet veel denken aan de 'stradun' in Dubrovnik.  Ook hier dwars door de oude stad en gladde stenen.  Ik hoorde, en passant, een toerist vragen aan een gids of mensen dan meer vallen als het heeft geregend en de straat nat en dus gladder is.  De gids antwoordde laconiek dat de mensen dan gewoon voorzichtiger zijn.
De ulica starego loopt langs 'Het plein van de mensen'. Prachtig plein dat echter wordt ontsiert omdat de plaatselijke neringdoeners hun terassen voor de mooie gebouwen zetten, waardoor ik er niet in slaagde een deftige foto te maken. Toch jammer dat cultuur en schoonheid hier moeten wijken voor de commercie.  Dit waren mijn beste pogingen :

Plein van de mensen

Narodni trg

















Eén van de mooiste kroatische monumenten, veel cultuur was toen nauw verbonden met religie, is de kerk van Sint Donat en de bijhorende toren :

Kerk van Sint Donat met toren

Op de voorgrond kan je nog net twee romeinse zuilen zien. Dit en een aantal andere overblijfselen tonen aan dat de kerk (9de eeuw) is gebouwd op het Forum Romanum (1ste eeuw vr Chr) Hier zie je de toren nog eens in volle glorie :







De kerk van Sint Donat heeft een Byzantijnse strakke ronde structuur en oogt bijna als een fort.  Door zijn eenvoud geeft het een zeer majestueuze indruk. Met mijn gsm is het moeilijk weer te geven. Ik geef jullie hier de resultaten :

Rondgang op bovenste verdiepng
Zicht naar beneden and me




















Morgen las ik opnieuw een luie dag in.  Ik heb de indruk dat ik probeer om alles te zien, waardoor mijn vakantiegevoel ontaard in hollen van hot naar her.
Morgen dus 'zen' in mijn relax met boek, zon, strand, wijn en een kleine queeste naar vers vlees of vis om zelf nog eens de kookpotten vuil te maken?
Vidimo se.


2 opmerkingen:

  1. Dobar dan Hubert, architectuur wordt jammer genoeg wel eens overschaduwd door commerciële belangen. Eens tijd nemen om tot rust te komen is minstens even belangrijk! Tempus fugit
    Grtn, Christoph

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Commercie laten zegevieren over schoonheid is een korte termijnvisie die, on the long run, niet zal renderen. De mensen komen in eerste instantie voor die schoonheid. Als die achter parasols en tafels wordt verstopt, irriteert dat. De irritatie is het eerste wat mensen delen. Het was zo mooi maar jammer dat ... Dank voor je reactie

    BeantwoordenVerwijderen