woensdag 14 september 2016

Van Šibenik naar Zaton Mali (Dubrovnik) en driesterrenfood

Deze morgen vroeg opgestaan om mijn kampplaats op te ruimen. Toch wel met enige spijt moet ik zeggen want het is een prachtige camping.
Op naar Camping Polje in Zaton Mali, een dorpje dicht tegen Dubrovnik.  De lieftallige Gps stuurde mij, oriënteringsdebiel, helemaal naar Durovnik waar ik hopeloos verloren ben gereden.  Met de caravan in Durovnik het is eens war anders maar liefst geen tweede maal.  Een vriendelijke man, alweer die hulpvaardigheid, moest toch de goede kant op en ik kon hem volgen.  Anyhow, na veel vijven en zessen de camping gevonden.
Het zicht is onbetaalbaar :

Zicht vanuit mijn caravan


De accommodatie is echter helemaal niet van hetzelfde niveau.  Geen licht op de camping, douches en toiletten in een huis een eind verder.  Echt proper is het niet. Tenslotte o ramp : geen internet !

Ik zit dus momenteel in Konoba Dandy (ik heb de naam niet gekozen) te eten en maak gebruik van hun wifi om deze blog te schrijven.
First thing tomorrow : op zoek gaan naar een nette camping voorzien van internetgeneugte.

Ondertussen  toch wel voortreffelijke maaltijd :

Vissoep met stukken vis en mosselen. Ja zelfs die laatste heb ik opgegeten want ik heb honger als een paard.

Riblja juha


Als plat principal :
Gegrilde verse tonijn met gesauteerde courgettes (zucchini), witte rijst en een reductie van rode wijn met groene pepers.
Perfect gebakken verse tonijn, de rijst juist 'al dente' met de groenten voldoende krokant.
Met andere woorden een lust voor het oog en een genot voor de tong. Mijn hobbykokhart is veroverd.  De chef is jammer genoeg een man, die echter wel zijn stiel kent.

Tuna steak na žura

Als dessert cake met banaan, een specialité de maison :

Banana torta
Het gerecht wordt gepresenteerd met de bemerking dat het als een kleine tuin is. Voor mij zijn het iets te veel smaken bij elkaar. Het pure gaat hier wat verloren alhoewel de smaken individueel lekker zijn.
Wat echter wonderwel werkt is de succulente banencake en de verse munt.  Een uitstekende combinatie en een vondst om te onthouden en na te volgen.

De wijn was een zéér goede witte van het huis : Pošip een lokale wijn die mooi aansluit bij de vis.  Zelfs beter dan de malvazija, die ik zeer graag drink.

Om helemaal gelukkig te worden nog een goede koffie met een 'orahovac', een kroatische likeur gemaakt van noten en kruiden. Zoet en lekker gekoeld met ijsblokjes, tongstrelend.

Op het einde nog een goed gesprek gehad met de Chef, die blij was om uitleg te kunnen geven over de kroatische keuken, de verscheidene invloeden (frans, italiaans, oostenrijks, ...) en de gerechten die hij nieuw op de kaart wil zetten.

De maaltijd en de babbel hebben mijn dag gered.  Ik zal goed slapen en begin morgen de dag met fris gemoed en hoop op betere accommodatie.
Tot de volgende.


Slaapwel



















5 opmerkingen:

  1. Ben je toch verloren gereden, aiaiai toch, gelukkig dat de mensen zo behulpzaam zijn.
    Wel jammer dat het niet proper was en dat er geen internet was, gelukkig kan je snel naar de andere camping :)
    Het eten ziet er ook lekker uit!

    X Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gps beloont en straft er is geen kat die er wijs uit kan.Ik ben zéér blij met mijn huidige stek

      Verwijderen
    2. Gps beloont en straft er is geen kat die er wijs uit kan.Ik ben zéér blij met mijn huidige stek

      Verwijderen
  2. Dag Papa, dat eten zag er heel goed uit! Precies een sterrenzaak zeg ;) Gelukkig heb je ondertussen een betere camping gevonden met onze lieftallige WiFi. De uitzichten blijven toch telkens heel mooi zien we, we krijgen al inspiratie over onze volgende reis alleszins.
    Tot hoors
    Mirte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog uitgebreid gesprek met chef gehad. Leuke culinaire babbel.Kroatië is inderdaad iets om over na te denken. Het is wel ver rijden. We doen er nog een babbel over.

      Verwijderen