zaterdag 24 september 2016

Dalmatisch Kroatië on a plate

Vandaag is mijn laatste dag op camp Miočić.
Tijdens een gesprek over de kroatische keuken wist Alen mij te overtuigen om vanavond een ander streekgerecht te proberen nl: inktvis gestoofd in witte wijn.
De inktvis wordt gebakken en dan gegaard gedurende een 50-tal minuten in de wite wijn met kruiden en look op een laag vuur.  Het resultaat is tongstrelend.  Voor mij mocht de saus zelfs iets sterker van smaak zijn. Het gerecht werd geserveerd met rijst en een traditionele mix van groene salade, tomaat, ui en witte kool. De groene blaadjes zijn munt.
Een eenvoudig gerecht met een gecompliceerde smaak :

Inktvis in witte wijnsaus

Kruiden groeien hier trouwens overal 'in het wild'.  De perkjes zijn aangelegd met tijm, rozemarijn, munt, basilicum, om er een paar te noemen.  Als logé mag je er ongebreideld gebruik van maken.

Als de maaltijd gepaard gaat met een mooie zonsondergang, kan ik bijna vrede nemen met mijn vertrek.

Zonsondergang op camp Miočić 


2 opmerkingen:

  1. Hallo Hubert, ik heb met veel plezier jouw hele blog gelezen. Wat een mooie reis. Het was een genoegen jouw te mogen leren kennen. Hopelijk komen er nog een paar mooie etappes de komende dagen. Goede reis en ik zal jou blijven volgen op jouw volgende reizen.
    Groeten van Claudia en natuurlijk ook van Gert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Claudia en Gert-Jan dat genoegen was helemaal wederzijds. Met nogmaals dank aan Gert-Jan voor de hulp met de caravan. Reizen geeft, meer dan ooit, de gelegenheid om mensen te leren kennen. Ik ben blij dat de blog jullie boeit. Jullie reacties zijn altijd welkom. Jullie kennen de coördinaten. Dank voor deze reactie alvast.

    BeantwoordenVerwijderen