woensdag 21 september 2016

Split : de oude stad rond de Katedrala sv. Dujma

Ook Split kent een parkeerprobleem dus opnieuw met de bus naar de stad.  Iedereen gebruikt hier de bus : locals en toeristen.  Het is dus best druk en meestal zijn alle zitjes bezet.  Aan oude mensen en kinderen wordt echter vlug een zitplaats afgestaan. Gelukkig wordt ik nog niet ingeschat als behorend tot één van deze categorieën.
(Vanitas vanitatum et omnia vanitas)
Meestal hang ik dan ook te slingeren aan één of andere lus, mee met de bewegingen van de bus.

Je komt de oude stad het mooist binnen door de Golden Gate : een doorgang die rechtstreeks toegang geeft tot het plein voor de Katedrala.

Golden Gate


Op het plein zelf was iedereen aan het wachten op een - historisch accuraat maar -toeristische toneeltje nl. : de Bell Tower slaat 12u en de soldaten proclameren de bescherming van de  stad.



Ideaal dus om de schatkamer te bezoeken. Foto's en flashes waren strikt verboden, dus heb ik met mijn gsm niets kunnen op beeld vastleggen. De riznica stelt voornamelijk religieuze voowerpen ten toon.
Eén verdieping lager : de kathedraal van Sint Domnius.  In principe ook hier fotoverbod maar aangezien een suppoost blonk door afwezigheid, werd er door iedereen lustig op los gefotografeerd.










































In de sarcofagen liggen de overblijfselen van de Heilige Dominius en de Heilige Anastase.

De Bell Tower (campanile van de kathedraal) is 60 meter hoog en er werd 300 jaar aan gebouwd.  Je hebt er een fantastische zicht op Split :



Ongeveer 70 meter lager ligt de crypte van de Heilige Lucia. Op het altaar leggen mensen hun wensen en in de put gooien ze muntjes. Whatever it takes om iets te bewerkstelligen.

Heilige Lucia met wensbriefjes




















De wensput

















De rest van de trip zie je mooie steegjes en nauwe straatjes waar restaurants, cafés, winkels, enz. ... een onderkomen vinden.




Tot hier de Split-tour.

Vandaag (21/9) las ik een luier-, lees- en opruimdag in. Met mijn achterste in mijn leeszetel (Madame Bovary van Flaubert nog eens) en dolce far niente.

Morgen de tocht naar Zadar. Tot dan.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten