zondag 18 september 2016

Dubrovnik : het Brugge van Kroatië

Besten Dubrovnik, daarmee bedoel ik natuurlijk de oude stad, is werkelijk wondermooi en daarmee ook toeristisch uitgebuit.  Het deed me onvermijdelijk aan Brugge denken : veel verrukkelijke bezienswaardigheden op een kleine oppervlakte.
Ik ben om 6u15 opgestaan om de bus naar Dubrovnik te nemen. Net als Brugge kent Dubrovnik een gigantisch parkeerprobleem.


Bus zat bij aankomst in Dubrovnik stampvol
Er werd mij aangeraden om vroeg in de oude stad te zijn want vanaf 10 u wordt het koppen lopen.  Om 8u30 stond ik dus, weliswaar in de regen, aan de inganspoort van de oude stad Dubrovnik.  Zoals je kan zien was ik niet alleen.  Dit valt echter reuze mee, zou ik later leren.


ingangspoort oude stad




     

Zicht op de wallen                  
   
Vanop de omwallen kan je de eilanden decoratief zien wezen







De muren zijn best hoog en op sommige plaatsen meer dan 5m dik.

















Dat alles om de oude stad te beschermen en ...















... de handel te laten floreren.



















De rijkdom van Dubrovnik toont zich in de gebouwen en de aanwezigheid van adel en clerus.


La strada, de hoofdweg, die leidt van de ingangspoort naar het fort aan de haven.


De kerk van de Heilige Blsius de patroonheilige van de stad

















De haven en het fort, zoals ik het kon bewonderen vanop een plaatsje in een restaurant.



Nog een aantal sfeerbeelden om het plaatje compleet te maken.

























Dag besten tot de volgende post.  Met dank aan diegenen die reageren.


5 opmerkingen:

  1. Ziet er echt wel een mooie stad uit, die wil ik ook zeker eens bezoeken :) het weer was wel wisselvallig precies, gelukkig ook zonnige momenten toch. Hopelijk ondertussen veilig onderweg naar Split! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer mooie stad met alle geneugten en nadelen vandien. Echt wel de moeite om te bezoeken bij iedere weersomstandigheid. Dank voor jullie reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vroeg opstaan, dat is toch zottenwerk e, haha!
    Maar het ziet er inderdaad mooi uit :)
    Moest ook groetjes doen van Dieter die geen Google account heeft ;)

    X Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor jullie reactie. Blij dat Dieter ook volgt. Dubrovnik is idd mooi. Maar ieder vrdeel hep ze nadeel : velen komen dat op hetzelfde moment bewonderen. Of je staat vroeg op.

      Verwijderen