maandag 5 september 2016

De charme van Oost-Slovenië

In Celje inderdaad een pracht van een kasteel gevonden. Er worden ook voorstellingen in gehouden want er waren op strategische plaatsen in het kasteel podia gebouwd.



Kasteel van Celje
Naast de architectuur was ook het adembenemend uitzicht iets om naar te kijken. De foto's geven het niet accuraat weer maar toch een proeve hieronder :


Panoramisch zicht vanuit kasteel Celje

Zicht op Celje vanuit Frederic toren

Daarna nog een bezoek gebracht aan de Roman Necropolis in Sempeter.  Ik was er om 16u15 en het archeologisch park sluit normaal om 17u00. De dame aan de kassa liet me binnen en zei me alle tijd te nemen om het park te bezichtigen. Ik heb haar geduld een half uur na tijd beproefd. Hieronder de folderfoto want ik heb anders enkel foto's met mijn groot toestel.

Roman Necropolis te Sempeter 

Darja, jawel die van de foto, wist mij te vertellen dat er veel wordt gedaan om het toerisme in Oost-Slovenië te promoten. Rechtstreeks door de mensen, die dagelijks met toeristen in aanraking komen en er hun brood mee verdienen.
Slovenië is, volgens haar, enkel gekend van blikvangers als 'het meer van Bled', 'de Postojna grotten', 'Paarden van Lipica', ...
De gastvrijheid van de mensen dient als reklame voor het toerisme in dit deel van Slovenië. Hier valt ook veel te beleven betoogt Darja : welness, archeologie, lekker eten, ...  Gastvrijheid en openheid zijn in ieder geval een troefkaart waar ik een lans wil voor breken omdat ik er volop heb van mogen genieten.
Morgen vertrekken we naar Senj (Kroatië) waar ons avontuur aan de Dalmatische kust zal beginnen. Tot dan ...

6 opmerkingen:

  1. Beste Hubert, zeer mooi allemaal en als promotor van het land ben je wel geslaagd.... succes met de verderzetting van je reis.
    Grts, Rik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe mijn best een hoop dat ik nog veel mooie ervaringen opdoe.

      Verwijderen
  2. Dag Papa, vorige keer al een post proberen te plaatsen maar blijkbaar niet gelukt. Hierbij probeer ik opnieuw. Het zag er inderdaad heel mooi uit daar, en de zon was ook van de partij zie ik! Die streek daar wordt toch iets populairder heb ik de indruk bij de mensen. Zeker Kroatië is al meer in trek bij reizigers.
    Veel plezier nog daar
    Groetjes van Mirte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oost-Slovenië verdient het m.i. om meer populariteit te krijgen. Ik draag gaag mijn kiezelsteentje bij.

      Verwijderen
  3. Misschien toch eens nadenken om reisgids te worden als je in pensioen bent ;)
    Have fun!

    Julia X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tamelijk strenge dan,zoals je zal lezen in het volgende bericht.

      Verwijderen