donderdag 22 september 2016

Van Stobreč linea recta naar Camp Miočić in Rtina

Leve de GPS, die mij - zonder enige fout - naar Rtina en Camp Miočić bracht.  Zoals gewoonlijk was de rit één en al berg en schoonheid.  In zo'n landschap wil ik wel blijven rijden.

Tussen Stobreč en Rtina
Er begint zich langzamerhand een soort gewenning te ontwikkelen voor mooie zichten vanuit de caravan.  Ook nu mag ik niet klagen. De ochtendgeeuw zal worden opgeluisterd door opnieuw een waw-beeld :

Waw-zicht vanaf caravan

Een gesprekje met de patron leert mij dat hij vanavond 'Peka' kookt.  Dit is een vleesgerecht (kip, kalf en verscheidene groenten) klaargemaakt onder een stolp (ispod čripnje) in een oven.  Het hout wordt geplaatst bovenop het deksel van de stolp.  Het resultaat mag er zijn. Om duimen en vingers af te likken.

De oven

Het gerecht en de stolp

De naakte stolp

De keuken en de zaal
Met een lekker glas rode wijn is de avond in ieder geval goed begonnen.  Nu nog een beetje lezen en dan onder de wol, om morgen fris en monter Zadar te ontdekken.


6 opmerkingen:

  1. Je maakt toch wat mee, echt wel een mooie streek met veel afwisseling, keep rolling and enjoying, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad al een mooie reis geweest. Ik ben, tot nu toe, zeer tevreden. Dat genieten zal ik in acht nemen. Dank voor je reactie en het volgen.

      Verwijderen
  2. Amai, dat is eens een andere manier van koken. Back to the roots precies. Ziet er wel goed uit, zeker als er groentjes in zitten ;) grtjs van ons

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deed mij een beetje denken aan de tajine. De chef zei mij dat er zeker overeenkomsten zijn. Belangrijk bij de 'peka'blijkt de houtskool bovenop het deksel. Het geeft een speciale smaak, weet ik uit praktijkervaring.

      Verwijderen
  3. Ziet er mooi en gezellig uit :)
    Have fun!

    X Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het ook. Je weet lekker eten is al een deel van de fun. Dank en tot later.

      Verwijderen