dinsdag 13 september 2016

Trogir en Primošten parels in de zee

Besten, gisteren niets gepost omdat ik gefacineerd 'Het verdriet van België.' van Claus aan het lezen was.  Het was van 1983 dat ik het nog had gelezen en bij het inpakken dacht ik : "Dat moet ik nog eens herlezen. Misschien zal ik dan dit meesterwerk beter begrijpen." En dat is ook zo, de juweeltjes zijn adembenemend. Ik bespaar jullie de analyse.  Lees het zelf (nog eens) en wees niet zoals de 80% belgen bij wie het enkel in de kast stof staat te verzamelen.
Tot daar het literair pedagogisch gedeelte vanuit mijn eigenste ervaring.

Ik was ook op stadsbezoek in Trogir en Primošten.  Twee stadjes die hoge toppen scheren in de toeristische besprekingen. Ik begrijp nu waarom en ook dat er te veel volk is.  Iedereen heeft blijkbaar de highlights geconsulteerd. Ik dacht dat september iets rustuger zou zijn maar dat was buiten de toeristische waard gerekend.  De Kroaten hebben dan ook een neus voor het exploiteren van mooie zaken. Oordeel zelf :

Voetgangersbrug in Trogir


Haven Trogir
Prachtig houten kunstwerk. Als binnenkomer, letterlijk en figuurlijk, kan het tellen.













De kleine jachthaven waar landrotten en zeelui op enkele meters van elkaar genieten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten